
در فرهنگ اینترنت، قانون ۱٪ که بعضیها به آن قانون ۱-۹-۹۰ (و حتی ۱-۱۰-۸۹) هم میگویند عبارت است از اینکه در جوامع مجازی مانند فرومها و وبلاگها و غیره افراد بیش از آنکه تولید کننده محتوا یا مشارکت کننده باشند، دید میزنند (Lurk).
نام این قانون از این تئوری آمده که تعداد افرادی که در یک جامعه مجازی مشارکت تولیدی دارند، کمتر از یک درصد جامعه را تشکیل میدهند. این عبارت اولین بار توسط «بن مک کونل» و «جکی هوبا» مطرح شد. تحقیقی که در سال ۲۰۰۵ در این مورد انجام شد نشان میداد که در یک فروم فعال، بیش از ۸۷٪ افراد فقط خواننده بودهاند، ۱۳٪ حداقل یک پست داشتهاند، ۵٪ کمتر از پنجاه بار مطلب نوشته بودند و تنها ۱٪ بیش از ۵۰۰ پست ارسال کرده بودند.
نسخه دیگری از این قانون که به ۱-۹-۹۰ مشهور است میگوید که ۱٪ مردم محتوای واقعی را تولید میکنند، ۹% دیگر آن را تغییر میدهند یا تکمیل میکنند و ۹۰٪ باقی مانده فقط خواننده مطالب هستند.
البته این درصدها نشان دهنده اعداد واقعی نیستند و تنها برای انتقال معنا ایجاد شدهاند. اما به هر جا که نگاه کنید می توانید این قانون را مشاهده کنید.
شما جزو کدام دسته از کاربران اینترنت محسوب میشوید؟
آیا دوست ندارید جزو آن یک درصد بشوید؟
فکر میکنید دلیل اینکه افراد کمی در این امر مشارکت میکنند چی میتونه باشه؟(حداقل در مورد همین سایت خودمون)